Kültür, toplumları şekillendiren önemli faktörlerden biri. Her kültür yüz yıllar içerisindeki deneyimleriyle kendi geleneklerini yaratıyor. İlkçağ insanlarından beri doğum, evlenme ve ölüm gibi dönüm noktaları pek çok ayinin ve inanç öğretisinin çekirdeğini oluşturduğu biliniyor. İnsan hayatındaki en önemli geçiş törenlerinden biri de cenazeler.

Fakat kimi zaman bu gelenekler başka bir kültüre o kadar tuhaf ve yabancı gelir ki duyduğunuzda şaşırır kalırsınız. Ölülerin, salt çürüyen bir et ve kemik yığınından ibaret olmadığı, ölülerin gömüldüğü ve mistik bir âlemde kendilerine barınak edindiği, ölüler dünyasına açılan kapı niteliğindeki mezarın ortaya çıkışı ise oldukça eski zamanlara kadar gidiyor.

İnsanlığın yaratmış olduğu tüm değerlerde onun ‘ölümsüzlük isteği’ hemen göze çarpıyor. Ölülerine dinsel ritüeller uygulayan ve onları gömen ilk canlı 250 bin ila 35 bin yıl önce yaşayan Neandartal insanıydı.

Dünyanın bazı yerlerinde, kuşaklar boyunca uygulanan bazı gelenekler vardır ki entelektüel dünyadaki diğer ulusların tabiatına oldukça garip gelebiliyor. Hindistan’da bu gün bile kadınlar hala yasal olmamasına rağmen ölen kocalarıyla birlikte diri diri yakılabiliyor.

Malta

Hititlerde, ölen kralsa yalnız etlerini yakar, kemiklerini yağlarlar, güzel kokularla yıkayarak özel bir kaba koyup gömerlermiş.

Madagaskar’da yerlilere ait bir gelenekte, ölen kişinin yakınları özlem gidermek için ölüyü mezardan çıkarır ve kefenini değiştiriyorlar.

Sümerlerde eğer kral veya kraliyet ailesinden biri ölürse, ölen için insan kurban etmek oldukça yaygın bir gelenekti. Ölen kimsenin yakınları, askerleri, karısı, cariyeleri, hayvanları da beraber gömülürdü.

Böylesi ilginç geleneklerden biri de Filipinler’in Sagada halkı ile bir zamanlar Çin’de yaşamış gizemli Bo insanlarının cenaze merasimleri. Bu iki halk cenazelerini toprağa gömmek yerine el yapımı ahşap tabutlara koyup dik kayalıklara asarak defnediyorlar.

Bu geleneğin tam olarak nereden ve nasıl geldiği bilinmemesine rağmen, kökeni hakkında çeşitli varsayımlar bulunuyor. Cenazelerin yükseğe asmakla onların cennete daha yakın olacakları düşünülüyor. Cesetlerin vahşi hayvanlar, deprem veya seller tarafından zarar görmesini önlemek düşüncesiyle de böyle bir uygulamaya gidildiği sanılıyor.

Filipinler’in Luzon Adasında yer alan dağlık bölge Sagada’da, ölülerini kayalıklara asmak ritüeli 2000 yıldan fazla süren bir gelenek olarak devam etmiş. Sagada çevresindeki kutsal kabul edilen vadide, dik kayalıklarda yüzlerce asılı halde bulunan tabut bulunuyor.

Bu benzersiz ritüel kasabanın ileri gelenleri ve yaşlıları için düzenleniyor. Bu kişiler ölmeden önce kendi tabutlarını sert ağaçtan kendileri oyarak hazırlıyorlar. Eğer kendileri bunu yapamayacak kadar yaşlı veya hasta iseler çocukları veya yakınları tarafından defnedilecekleri tabutlar hazırlanıyor. Ağırlıkları 150 kilogramı bulan tabutların kapaklarında çoğunlukla hayvan veya kertenkele figürleri bulunuyor.

Defin işleminden önce 5 gün süren ön merasim yapılıyor. Bir çeşit mumyalama süreci olan bu sürede ölü beden sangadil adı verilen ölü sandalyesine oturtulup otlarla ovulup, tütsüleniyor. Hazırlanmış tabuta yerleştirilmeden önce bedenler cenin pozisyonunda kefenleniyor. Kefenleme işleminde, ölünün boyundan küçük olarak yapmış tabutlara yerleştirilebilmesi için bazı kemikleri de kırılmak durumunda kalıyor.

Tütsülenip kefenlenmiş ceset, belden yukarısı çıplak olan kabilenin erkekleri tarafından alkışlar içerisinde itilip kakılarak kasabada dolaştırılıyor. Bu merasimde cenazeyi omuzda taşımanın iyi şans getirdiğine inanılıyor. Bu yüzden cesedi taşımak isteyen yakın akrabalar birbirleriyle sürekli bir tartışma içerisinde kasabada yürümeye devam ediyorlar. Eğer bu dolaşma sırasında cesetten taşıyan kişiye kan bulaşırsa bunun iyi şans olduğuna inanılıyor.

Cesedi yerleştirmeye hazır tabutlar, Echo Vadisi gibi, sarp uçurumların bulunduğu kayalıklara ahşap iskeleler yardımıyla, halatlarla yerden 10-20 metre yüksekliğe kadar çekilip çakılan kazıkların üzerine sabitleniyor. Sonra kefenlenmiş beden halatlarla çekilip bu tabutlara yerleştiriliyor. Eğer daha önce bir ailenin tabutu orada varsa onun üstüne veya yakınına yerleştiriliyor.

Sagada İnsanları bu şekilde gömülmeyi tercih etse de günümüzde artık normal cenaze merasimleri düzenleniyor. Asya’nın en kalabalık Hıristiyan nüfusuna sahip olan Filipinler’de, en son asılı tabut cenaze merasimi 2010 yılının Aralık ayında yapılmış.

Sadece dik kayalıklar değil aynı zamanda bazı mağaralarda da yüzlerce tabut dizilmiş halde bulunuyor. Lumiang Mağarası (Lumiang Cave) girişinde, bazılarının 500 yıllık olduğu düşünüldüğü, birçoğu zarar görmüş tabutlardan onlarcası tavanına kadar üst üste dizilmiş halde görülebilir. Zaman içerisinde bölgeyi ziyaret eden turistler kemiklerin bazılarını hatıra veya hediyelik olarak almışlar.

Asılı tabutlar, Filipinler’in Sagada Kasabası dışında, Çin’in Sichuan ve Yunnan illerinde ve Endonezya‘nın Sulawesi Adasında uygulanan bir gelenek. Günümüz Sichuan ve Yunnan illerinde, 3000 yıl önce oldukça parlak bir kültür yaratmış Bo İnsanları da bu geleneği uygulamış.

Bo insanlarının cenaze geleneğinde kullanılan tabutlarda boya kullanılmazken Sagada’da bulunanlarda boyanmış tabutlar görülebiliyor. En son asılı tabut geleneği 400 yıl önce Ming Hanedanlığı (1368-1644) orta ve daha sonraki dönemlerine kadar yapılmış.

Bugüne kadar keşfedilen en erken asılı tabut 2500 yıl öncesine dayanıyor. Bo İnsanlarının arkalarında bu ilginç asılı tabutları ve boyama sanatını bırakıp tarih sahnesinden gizemli bir şekilde kaybolmuşlar.

İnsanlık binlerce yıllık tarihsel süreçler içerisinde toplumsal, kültürel, dinsel, etnik ve siyasal birçok gelenek oluşturdu. Oluşan bu gelenekler, yine onu oluşturan toplumlara yön verdi. Bu tür geleneklere bulunduğumuz coğrafyadan şimdinin gözüyle bakıp garipsemek doğru olmaz.

Herhangi bir değer yargısından veya önyargıyla değil de objektif olarak baktığımızda bu tür kadim geleneklerin büyüleyici gizemine kapılmamak elde değil.

Yolda olmak zaten gizemleri keşfetme değil midir?

Day 461: Filipinler:8 Sagada, 7 Kasım 2011

14 Yorumlar

  1. Hiç değilse mumyalayıp tabutla birlikte kaya kovuklarına veya kaya sırtlarına defnediyorlar.Yine izlediğim bir belgeselde Tibet’te yaşayan ve Budizm inancına sahip bazı topluluklar cenazelerini akbabalara yediriyorlardı! Hala hafızamdadır.

    Böyle ilginç deneyimlerinizi daha fazla paylaşmanız dileğiyle.

  2. Ölü gömme tarihten beri toplumların yapılarını belirleyen önemli bir konu olmuştur. Bu değişik ritüeli bizimle paylaştığınız için teşekkür ederiz.

  3. İlk defa böyle ilginç bir geleneğe rastlıyorum. Şamanizm inancındaki yuğ törenlerini hep tuhaf bulmuşumdur ama böyle bir geleneği gördükten sonra bu şekil yaklaşmamam gerektiğini anladım.

  4. En sevdiğim şey bu farklı kültürleri tanımak. Çok teşeklür ederim. Bu kadar kısa zamanda bu kadar bilgiye erişmek zordur herhalde gitmeden önce mutlaka bilgi ve fikir sahibi oluyorsunuzdur değil mi?

  5. Kemal bey merhaba, Filipinler’de (Palawan Adaları vs) bir haftalık bir tatil yapmayı düşünüyoruz, ancak Filipinler’deki denizin ve sahillerinin güzelliğinden başka bir bilgimiz yok. Bu konudaki engin bilgi ve tecrübelerinizi paylaşır mısınız?

  6. Merhaba,öncelikle çok güzel bir site olmuş tebrik ederim.Yazını okumaya başladığımdan itibaren kafama takılan bir soru oldu.Yazının içinde de cevabını bulamadım. Çok ilginç bir merasim olmuş ancak ölüleri tabutların içine bile koyduğunda cesetler bir süre sonra fiziksel olarak kokmaya başlar.Bir çok tabutun kokusunu nasıl giderebilmişler? Tabutların özelliğinden mi yoksa şelalerin serinliğinden mi?

    • İlginize teşekkür ederim. Çok ilginç ve benzersiz olan bu cenaze merasiminde defin işleminden önce 5 gün süren ön merasim yapılıyor. Bir çeşit mumyalama süreci olan bu sürede ölü beden sangadil adı verilen ölü sandalyesine oturtulup otlarla ovulup, tütsüleniyor. Hazırlanmış tabuta yerleştirilmeden önce bedenler cenin pozisyonunda kefenleniyor.

  7. Kemal’cim,
    Asılı tabutları ilk defa duyuyorum ve görüyorum. Sayende. Yoksa ben mi çok cahil kaldım bilgi açısından bilmiyorum. Ama çok ilginç geldi bana.. Keşke, bu konu ile ilgili daha çok yazı ve bilgi paylaşabilseydin. Güzel bir araştırma ve tanıtım yazısı olacaktı. Muhtemelen hala bilgiler aklındadır.. Önerimi dikkate alman dileğiyle… Hayırlı yolculuklar

    • Ben Sagada’ya gitmeden önce tanıştığım bir çok gezgin bana asılı tabutlardan bahsedince inanamamıştım. Acaba kelime başka anlamamı geliyor diye de düşünmüştüm. Sonra internette araştırıp, sonrasında da gidip gödünce ne kadar ilginç olduklarını anladım.

      Daha sonra youtubedan videoları araştırıp buldum. İnanılmaz bir merasim doğrusu. Bu yazıyı hazırlarken de çok fazla vaktim yoktu. O nedenle biraz kısa tututmak zorunda kaldım. Sumaging mağarasındaki maceram sonrası çıkışa ulaştığımda da bu tabutlardan onlarcasını görünce yine şaşırmıştım. Zira ben onları uzakta başka bir yerde diye sanıyordum. Bunalrı yakından dokunarak incelemek bile ilginç bir deneyimdi…

      Fırsat bulduğumda yazıyı biraz daha genişleteceğim. Teşekkürler ilgine Rızacım. İzmir’e selamlar.

Yanıt yaz

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz