Mount Rinjani, 3,726 m yüksekliğiyle, Sumatra‘da bulunan Gunung Kerinci‘den sonra Endonezya’nın en yüksek 2. dağı. Popüler ada Bali‘nin komşusu olan Lombok Adası’nda bulunan bu yarı aktif yanardağ, son yıllarda macera sever dağcıların önemli tırmanış destinasyonlarından biri haline gelmiş. Gunung Rinjani National Park içerisinde bulunan Mt.Rinjani Trek Merkezi, Yeni Zelanda Hükümeti tarafından 1999 yılından bu yana, rotaların geliştirilmesi ve iyileştirilmesi konusunda destek görüyor.

Bu yarı aktif volkanı yöneten Mt Rinjani Trek Merkezi, 2004 yılında, rota yönetimi konusunda The World Legacy dünya mirası ödülünü kazanmış ve bir eko turizm destinasyonu olarak önemli uluslararası kabul görmüş. 2005 yılında, British Airways‘in düzenlediği Tourism for Tomorrow Award finalist olarak yarışmış.

Mount Rinjani_Trekkingi_Lombok_Bali_Indonesia_Endonezya

Rinjani Dağı’nın 3,726 m yükksekliğindeki zirvesine tırmanmak için iyi bir kondüsyon, ekipman ve hazırlık gerektiriyor. Maalesef bu yeterliliklere sahip olmayan kişilerin trajik ölümleri parkın tarihinde bulunuyor. 2700 metredede Senaru krateri kenarındaki kamp alanına kadar tırmanmak oldukça yorucu. Krater kenarından zirveye giden 1 kmlik dik yokuş ise en zor etaplardan biri.

Dün 7 saatlik bir tırmanışla 600 metredeki Senaru Köyü’nden, 2700 metredeki krater ağzına 7 saatlik oldukça yorucu bir tırmanışla ulaşmıştık. Sabahın 3’ünde  zirve tırmanışına geçmek için uyandık. 2.700 metrelik bu yüksekliğin 4-5 derece olan gece sıcaklığı için uyku tulumumun konforu fazla geldi ve sıcaktan sık sık uyandım. Kahvaltı yapmadan tırmanışa başladık. Hava rüzgarlı ve soğuk. Yürüdükçe terliyorsunuz ve rüzgarın soğuk etkisini daha şiddetli hissediyorsunuz.

Mount Rinjani volkanik bir dağ ve yürüdüğümüz yerlerdeki kayalar ufalıp kum taneleri ve çakıla dönüştüğünden sanki dik bir çölde tırmanıyorsunuz gibi. Attığınız her adımdan sonra yarım adım geriye kayıyorsunuz. Ekipman konusunda yetersizdim. Ne ayağımda uygun dağcı ayakkabısı, ne de rüzgardan koruyan hafif elbiselerim var, baş lambam bile yok. Önümdeki ve arkamdakilerin başlarına bağladıkları ışık kaynaklarının ışıklarını takip etmek zorundaydım, yoksa bu karanlıkta önümü görmem mümkün değil. Zirveye giden tek yol oldukça dik ve patikanın sağı ve solu, 45 derecelik eğime sahip. Yanlış bir yola sapmak veya olası düşmeler kendinizi yüzlerce metre aşağıda bulabilmeniz mümkün, tabi eğer hala canlıysanız.

Gerekli önlemleri alıp, kılavuzu takip edip dikkatli yüründüğünde tehlike arz etmiyor. Neredeyse hiç kolay bir parkuru olmadığından bu zirve tırmanışımızda hepimiz nefes nefese kaldık. Sık sık mola veriyoruz ama bu defa da soğuğu tam içinizde hissediyorsunuz. Yukarıya her yaklaşmanızda rüzgarın şiddeti de artıyor. 17 kişilik olan grubumuzla bir arada yürümemiz mümkün değil, kimisi çok geride kaldı, kimisi ise yolu yarıladı bile. Diğer tur organizasyonlarının tırmanıcıları ile yolda birbirimize karışıyoruz.

Mount Rinjani_Trekkingi_Lombok_Bali_Indonesia_Endonezya

Tırmanışımızın son yarım saatinde gün artık ağarmaya başladığından alın lambalarına gerek kalmadan yol alabiliyorduk artık, ancak rüzgarın tesiri dayanılır gibi değildi. Nihayet 3,5 saat sonra tam gün doğumu esnasında zirvedeydik. Şimdi otel yatağımızda mışıl mışıl uyuyor olabilirdik, ancak tüm bu katlandığımız zorlukların nedeni zirvede, en yüksekte olmanın verdiği o meydan okuyucu his ve şu gökyüzünü kan kırmızı kızıla boyayan gün doğumunun büyüleyici görüntüsü buna değer.

Daha önce Nemrut’ta harika bir gündoğumu görmüştüm ancak buradaki çok daha farklıydı. Bulutlar çizgi halinde ve kırmızı kalemle çizilmiş halde ve bu bulutların arkasından güneşin doğuşunu saniye saniye görebiliyorsunuz. Yuvarlak kızıl bir top bu pembe, turuncu ve kırmızı bulutların üzerinde yükseliyor.

Ayak ve el parmaklarımız artık hissedilmeyecek derecede uyuşmuştu. Yol arkadaşım Farid’in ruh hali pek fotoğraf çekmeye müsait değildi, oldukça yorulmuş ve üşümüştük. Kendi kameram olmadığından onun kamerasını alıp çekebildiğim kadar fotoğraf çektim.

Mount Rinjani_Lombok

Küçük bir ateş yakmış olan Fransız birinin yanına yanaşıp yaktığı ateşte parmaklarımı ısıttım. Karşılığında çantamdan bir elma çıkarıp verdim, ancak soğuktan elmayı parmaklarında tutamadı, ancak yarısını yiyebildi. Zirvede ancak 10 dakika gibi kısa bir vakit geçirip aşağı inmeye başladık. Attığımız her adımı birkaç adım ötesinde ancak sabitleyebiliyoruz, çünkü altımızdaki kumda sabit kalmak mümkün değil.

Dengemi sağlayıp, yarı koşar adımlarla aşağıya doğru yürümeye başladım. Her adımda ayak bileklerinizin üzerine kadar volkanik kumlara gömülüyor ayaklarınız ve ayakkabınızın içerisi kum ve çakıllarla doluşuyor. Zımpara gibi bu kumlar ayağınızı acıtsa da aşağıya bir an önce varmak ve ısınmak arzusuyla umursamıyordum. Yolu yarılayıp, artık ısınmış olduktan sonra dinlenerek, fotoğraflar çekerek ağır adımlarla inmeye başladık. Hani tırmanmak çok zordu ve imkansız gibi geliyordu ama başarmıştık, ancak bu defa iniş yolu bir türlü bitmek bilmiyordu. Bedenimiz artık bitkin olduğundan, daha ağır adımlarla inmeye başladık.

Zirveden kamp alanına dönüş 4 saati buldu. Benden önce varanlar ellerinde pankek ve çaylarıyla kahvaltılarını yapıyorlarken etrafımızda da yüzlerce maymun vardı. Kimi dağcı elindeki pankekten bir parça atıyor ve maymunlar da gelip pankeki alıp hızlıca uzaklaşıyorlardı.

Krater kenarında, 2700 metrede bulunan, dün gece konakladığımız kamp alanında 1 saat kadar dinlendik. Sonraki rotamız, 700 metre aşağıda bulunan Segara Anak Krater Gölü ve onun yakınındaki sıcak su havuzları olacak.

Day 362: Endonezya:20 Mount Rinjani Rainforest, Lombok, 1 Ağustos 2011